Страницы

Опис досвіду роботи керівника гуртка-методиста



Опис досвіду 
роботи керівника гуртка 
Никифорчук-Падури Ілони Анатоліївни 
«Особистісний ріст та соціалізація особистості 
в сучасному освітньому просторі 
засобами занять у гуртку «Школи виживання для підлітків»» 
Чернівецького міського палацу дітей та юнацтва

Гурток «Школа виживання для підлітків» - один із напрямів творчої позашкільної діяльності з дітьми, який сприяє формуванню життєвої компетентності особистості, становленню її як творця і реалізатора власного життя. У період гуманізації соціального життя України неабияке значення має пошук шляхів соціалізації та адаптації дітей у суспільстві, формування психологічної культури кожної особистості, збагачення її духовного світу, що є основним завданням гуртка. 

Проблема над якою працює гурток - «Особистісний ріст та соціалізація особистості в сучасному освітньому просторі засобами занять у гуртку «Школи виживання для підлітків»» 

Гурток працює за програмою Міністерства освіти і науки України « Стань творцем свого життя» (Ковганич Г.Г.), Київ, 2005р. Гурток працює з 2004 року. Заняття основного рівня розраховані на два роки навчання учнів 7-11 класів. 

Провідною ідеєю роботи є виховання всебічно розвиненої особистості шляхом реалізації принципу практичної спрямованості, який визначає зміст, завдання, форми і методи реалізації здобутих знань та практичних навичок підлітків у повсякденному житті, навчально-пізнавальній діяльності, що сприяє розвитку пізнавальній самостійності і творчої активності особистості, соціалізації в суспільстві, пошуку життєвого шляху, який би сприяв розкриттю творчого потенціалу. 

За інноваційним потенціалом досвід власної роботи є модифікаційним, оскільки він пов’язаний із раціоналізацією та використанням удосконалених методик, упровадженням творчих ідей, форм, методів навчання і виховання. 

Методика реалізації програми полягає у тому, що теми модулів згруповані за принципом поступового наростання наступності змісту. У процесі занять здійснюється поступовий перехід від аналізу позитивних аспектів індивідуальних учнівських диспозицій до аналізу аспектів негативних, що дозволяє застосування здобутих знань та досвіду в процесі безпосередньої взаємодії та спілкування з однолітками. 

Як керівник гуртка Никифорчук-Падура І.А. планує проведення кожного заняття, використовую різноманітні прийоми та методи роботи, серед них – рольові, рухливі, ділові, ігри, тренінгові вправи, дискусії, дебати, анкетування, тестування, розв’язування проблемних і пізнавальних завдань, аналіз ситуацій та літератури. Ретельно підбирає різні форми роботи: індивідуальна, групова, в малих та великих групах, загальна робота в два кола (карусель), активна робота частини групи (акваріум), велике тренінгове коло ( посиденьки), гуртова вільна робота (народна думка). Даний підхід дає можливість забезпечити на занятті умови для активних дій і розвитку дітей, все решту вони роблять самі. У вихованців формується свідоме ставлення до багатьох життєвих ситуацій, активна життєва позиція. Вони отримують досвід пізнання самого себе, розуміння інших людей, механізмів та законів, що впливають на відносини, вміння ідентифікувати себе як члена групи, а згодом і суспільства, творчо використовувати набуті знання та вміння в оточуючій дійсності, бути здатним генерувати нові ідеї, приймати рішення, творчо мислити, уміти здобувати, переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати їх для індивідуального розвитку і самовдосконалення, бути комунікабельним, володіти навичками ефективного спілкування, правильного розуміння бажань, очікувань та вимог інших людей, урахування їх прав, вміти конструктивно розв’язувати конфлікти, вміти долати труднощі та відстоювати свої права, бути готовим до вибору майбутньої професії, бережливо ставитись до свого здоров’я, формування поваги до протилежної статі, освоєння гендерних ролей та інше. 

Актуальність досвіду роботи. 

Як відомо, підлітковий вік – це один з найважливіших етапів життя людини. У ньому багато джерел і починань всього подальшого становлення особистості. Характеризується не стабільність, вразливістю, важкістю і в більшості, ніж інші періоди життя, залежить від реалій. З одного боку, підлітковість – це вік соціалізації, «врощування» в світ людської культури та суспільних цінностей, а з другого – це вік індивідуалізації, відкриття та утвердження власного унікального та неповторного «Я». Тому, як керівник гуртка Ілона Анатоліївна на заняттях велику увагу звертає на формування і коригування базових уявлень про власну особистість гуртківців та навколишню дійсність. Підлітки опановують прийоми та методи самопізнання, самовдосконалення. Прийоми і методи, які використовуються на заняттях, спрямовуються перш за все на максимальне залучення динамічної емоційної сфери з поступовим формуванням аналітичних та вольових здібностей у здобутті знань та суспільно прийнятих форм поведінки. На життєвих прикладах подаються уявлення про такі важливі складові особистості як мотивація, потреби, цінності та цілі (дод.1.2). На кожному занятті передбачається поступове формування комунікативних навичок ( вміння слухати та чути, передавати інформацію, відчувати партнера по спілкуванню, доводити свою думку та ін.); навичок аналітичного та критичного мислення (аналіз ситуації, розв’язання проблемних ситуацій, рефлексія); формування власної позиції. 

Головною особливістю набуття особистісної ідентичності у підлітковому віці стає поглиблене вивчення самого себе. Завдяки партнерській дорослій позиції, творчому підходу до заняття, педагогу вдається створити атмосферу довіру в якій гуртківці навчаються особистісній рефлексії. Вивчаючи свої особливості, розмірковуючи про самого себе у минулому, теперішньому і майбутньому, аналізуючи свої домагання у взаємовідносинах і діяльності, підліток реалізує свою потребу в самоідентифікації. «Підліток…не розуміє сам себе. Він ще став «єством» для себе. Він знаходиться у стані становлення. Але він перестав вже бути «єством» у собі «в собі» і «для себе» у нього роз’єднані: в цьому основний факт перехідного віку і основна риса його структури. Стан зрілості характеризуються злиттям того й іншого моменту ( Л.С.Виготський, «Психологія підлітка»). Враховуючи ці знання про підлітків у процесі заняття орієнтуючись на індивідуальні відмінності дітей, педагог тонко відчуває зміну мотивації, вдаючись до імпровізації, не боячись відійти від плану, якщо цього вимагає ситуація, це дозволяє утримувати увагу дітей на темі заняття, покращує засвоєння матеріалу. 

Особливе місце в діяльності займає дослідження з дітьми таких тем, як «Мій світ і я», «Самостановлення та Я-концепція»(дод.1.4). Підлітки дізнаються, що таке самооцінка, як вона формується, чим відрізняється адекватна самооцінка від завищеної та заниженої і який цей відбиток на самопочутті людини, її ставленні до оточуючих. За допомогою психологічних тестів кожний гуртківець має можливість визначити рівень власної самооцінки та отримати індивідуальні рекомендації щодо самовдосконалення. Пізнання себе, формування на цій основі певного ставлення до себе, самоствердження, зміна самооцінки – усе це багато інших явищ узагальнені в одному понятті « самосвідомість». Ставлення самосвідомості в цей період визначає певне соціальне зростання відповідно до визначення нової «внутрішньої позиції», в основі якої лежить прагнення бути відповідальним за себе , свої особистісні якості, погляди і здатність самостійно відстоювати власні переконання. Підліток сенситивний до свого духовного зростання, а тому він починає інтенсивно просуватися в розвитку всіх ланок самосвідомості , важливою стороною якої виступає також потреба у самоствердженні. Тому на заняттях Ілона Анатоліївна використовує різні форми моделювання ситуацій, в яких підлітки мають можливість спробувати себе в різних ролях, краще розуміти себе, почути зворотній зв’язок про свої особливості, поведінку, отримати, позитивний досвід у розв’язанні проблемних для себе ситуацій, сформувати мотивацію досягнення успіху, самоствердитись, використовувати засвоєні навички, форми, поведінки в реальному житті. 

Важливим завданням роботи гуртка є прищеплення підліткам почуття відповідальності за підтримання оптимального, доброго для кожної особистості, стану здоров’я. Значну увагу приділяється питанням профілактики тютюнокуріння, алкоголізму та наркоманії в рамках превентивної освіти, спрямованої на формування в підлітків орієнтації на здоровий спосіб життя. Педагог використовує вправи на формування відповідальної особистісної позиції, оволодіння навичками обирання правильного виходу, протистояння тиску соціального оточення. 

У старшому підлітковому віці відбувається життєве самовизначення відносно двох головних питань: яким бути і ким бути? Перед особистістю постає проблема правильного напрямів саморозвитку. Окрему увагу на заняттях гуртка приділяється темі розвитку лідерських здібностей, формуванню команди, вмінню працювати в групі(дод.1.1). Що в свою чергу закладає фундамент для визначення напрямку професійного становлення. Завдяки оригінальним дидактичним елементам, такими як, розробка індивідуальних планів професійної орієнтації, захист індивідуальних фахових проектів не просто орієнтують підлітків на навчання за певним фахом, а й виробляють навички самостійної орієнтації у світі професій. Таким чином, у вихованців формуються вже відносно самостійні погляди, система понять, суджень про навколишній світ та про своє місце в суспільстві. 

Репрезентативність досвіду реалізується через надання методичної та психологічної допомоги освітянам загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів: педагогам-організаторам, класним керівникам, керівникам гуртків в організації роботи з метою розвитку сприятливого соціально-психологічного клімату в дитячих колективах, (дод.1.3), формування свідомої життєвої позиції щодо здорового способу життя (дод.1.5), формування національної свідомості та залучення до скарбниці народної творчості(дод 1.6). 

Вагоме значення у вихованні підростаючого покоління мають батьки. У сім’ї закладаються основи фізичного, інтелектуального й морального розвитку, формуються громадянські почуття, світогляд, естетичні смаки. Особистий приклад батьків, їхнє ставлення до праці, суспільного життя, принциповість, доброта і чуйність, ощадливість, простота є для дитини прикладом для наслідування. Тому з метою підвищення рівня поінформованості щодо новітніх технологій розвитку, виховання дітей та формування в них навичок соціальної компетентності проводяться тренінгові заняття з батьками (дод.1.7) та тренінгові заняття з класними керівниками шкіл міста, які вони в свою чергу можуть використовувати на батьківських зборах.(дод.1.8). У 2015 році брала участь у VII Міжнародному фестивалі педагогічних інновацій та стала переможцем у номінації «Інновації в організації навчально-виховного процесу в загальноосвітньому та позашкільному навчальних закладах» з інновацією Програма «Батьківського клубу» (робота з батьками в позашкільному навчальному закладі). Надрукована у методичному збірнику Фестивалю. 

Практична значущість діяльності гуртка «Школи виживання для підлітків» полягає у наданні можливості кожній дитині пізнати себе, свої особливості темпераменту, характеру, взаємодії з іншими. Пізнати людей навколо себе, зрозуміти їх. Заняття у гуртку формують здатність і готовність виступити в ролі активного і свідомого члена суспільства, сприяють формуванню ціннісних життєвих орієнтирів, стратегії самореалізації, допомагають підліткам в оволодінні технологією життєтворчості, дозволяють крок за кроком протягом певного часу активізувати власні ресурси, забезпечують формування мотивації розвитку та успіху підростаючого покоління, становленню морально-ціннісної сфери, гармонізації особистості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий